Rajin-rajin lah click ya :)

Thursday, February 12, 2009

Bila tiba saat itu



Semalam, Neeza pening kepala. Neeza mintak Abang tolong picit. Semasa abang picit tu, Neeza teringat satu cerita yang berlaku lebih kurang 13 tahun yang lepas di tempat Neeza belajar.


Ada sorang kakak ni datang ke US bersama-sama husband dan anak bongsu dia. Kalau tak silap dia tu pensyarah UM dan datang ke US untuk buat sabbatical. Dia selalu mengadu pada husband yang dia sakit kepala. Pada malam kejadian, dia mintak husband dia picit kepala. Lepas tu, dia meninggal dunia di atas riba suami. Tetapi, suami arwah kakak tu seolah-olah tak boleh terima kematian dia. Jadi, dia biar aje wife dia sampai lah pagi. Pagi tu, baru lah dia call hospital bagi tahu wife dia tak sedarkan diri. Bila bawa hospital, memang doctor sahkan wife dia dah lama pun meninggal dunia. Wife dia mengidap Brain Haemorrhage (pendarahan dalam otak) rupanya.


Sedih kan. Bila ingat cerita tu, Neeza terfikir.. kalau lah Neeza di tempat arwah kakak tu, agak-agaknya dapat tak Abang terima kenyataan tu. Dan Neeza juga terfikir, kalau Neeza ditempat suami arwah kakak tu, boleh ke Neeza terima kenyataan tersebut.


Memang sebak dada bila memikirkan saat kehilangan seseorang yang kita sayang. Apa lagi orang tu ialah orang yang sangat rapat dengan kita dan selalu kita jumpa dia siang dan malam. Bila mana dia pergi dengan tiba-tiba, memang sukar untuk diterima. Tapi, kita perlu juga hadapinya. Neeza tak pasti sekuat mana untuk Neeza terima kenyataan macam tu. Dah banyak kali Neeza tengok rakan-rakan tempat kerja kehilangan orang tersayang. Paling hebat pun, Neeza boleh cakap, sabarlah. Memanglah, semua orang boleh bersabar. Nak buat macam mana kan. Keluar air mata darah sekalipun, yang mati takkan hidup kembali melainkan dengan kuasa Allah.


Untuk tidak rasa sedih, Neeza selalu mintak, kalaulah perlu, biarlah Neeza dulu yang pergi meninggalkan orang-orang tersayang dan bukan sebaliknya. Tak sanggup rasanya lihat orang tersayang pergi. Tapi, sanggup ke orang tersayang lihat kita pergi? Entahlah kan.. bila tiba saat itu, barulah kita tahu..


25 comments:

Unknown said...

Ya betul tu Neeza!
Sebab itu bila melihat kekuatan orang2 yang menghadapi dugaan begitu - saya kagum.
Mereka pasrah dan redha.

pP

Kak Elle said...

Neeza akak tak terkata...teringat arwah my brother he was diagnosed with cancer-lymphoma and he passed away atas riba my sil pagi tu .. dia tau yg dia akan pergi selepas mandikan pagi tu dia suruh my sil pangku dia dan letak kepala nya ke riba dia..dan mengucapkan selamat tinggal:(

Jie said...

Neeza... kita kutip pengalaman org utk kita perbaiki diri sendiri, utk kita bersedia kalau kita sendiri ditimpa musibah..

moga kita semua dipelihara Allah

drNO said...

bagus jugak neeza sekali sekala ingat benda2 mcm ni. mmg sebak kan. tp, saya selalu avoid thinking benda2 yg blh jadikan kita depress. enough depressing things.

Tie said...

Kak Tie sebak........

nadinezuharra said...

Sedih saye bace entri ni..bukan kak neeza sorang je yg berperasaan mcm tu,rasenye hal ni mesti pernah terlintas dalam fikiran kebanyakan dr kita..
sgt takut dengan kehilangan orang tersayang..tapi ini semua ujian Tuhan..kita kene redha..

azila said...

kak ngah penah kehilangn org tersyg..arwah kakak..die meninggal wkt kngh dlm bas nk blk lps last final kat kptm..xsempat jumpe arwah kakak..sedih sgt..lg sedih bile lihat abah nangis...abah sgt rapat ngn arwah... semoga roh arwah dicucuri rahmat..al-fatihah

SfKn said...

kak neeza, saya lak mintak kalau leh, jgnlah org tersayang kita pegi dgn tiba2,cth mcm eksiden. sbb kita tak prepared kan? kalau sakit tu, maybe mental kita dah sedia n kita sempat mintak maaf ke...or jaga dia disaat akhir hidup dia..sedih la baca entry ni..

noniey said...

a'ah sokong pah. kalau boleh biarlah kita atau orang yang kita sayang takkan pergi tanpa bagi sign. cth acc.

tapi kalau boleh, biarlah kita semua pergi bersama2. takde lah salah sorang rasa sedih..

Abang Long said...

Bila dikenang, bila difikirkan, bila direnung, kita datang 'keseorangan' dan kita akan pergi 'keseorangan.'

Sebelumnya, kita tidak kenal, siapa ibu ayah, kita tidak kenal saudara, kita tidak kenal suami, isteri dan anak - anak.

Kita dipertemukan dan akhirnya kita dipisahkan 'sementara.'


InsyaAllah, kita akan bertemu semula di alam akhirat. Dan lebih indah, kita akan BERSATU kembali dengan semuanya dalam sebuah KELUARGA BESAR. InsyaAllah.

Yummy Yum said...

orang selalu cakap tak nak orang yang tersayang tu pergi mengejut, contoh mcam cik pah kita tu cakap, tapi hakikatnya, walaupun orang yang tersayang tu sakit teruk macam mana sekalipun, tak pernah terlintas dalam fikiran yang dia akan pergi jugak, setiap hari selalu doakan dia cepat sembuh, tapi apakan daya, Allah lebih sayangkan mereka daripada kita...hanya yang pernah merasa saja akan memahami erti kehilangan yang sebenar..AlFatihah untuk semua yang kita sayang..

:: Leeza Joe :: said...

ermmm...ermmmm...ermmmmmm....:(
percaya pada qada' n qadar...amin...

Intan Noorazlina said...

betul kata kak yam... walau kita tau pun org tu sakit dan akan pergi tinggalkan kita, kita tetap tak bersedia jugak nak hadapi kehilangan tu... smpi skrg pun kdg2 saya still lgi rasa org yg dah pergi tu masih ada lagi... pernah ada org cakap kat sy klu kita imagine kehilangan seseorg dalam hidup kita, bila tiba saat dia pergi tinggalkan kita, kita dah ready... but i don't think so... Al- Fatihah buat saudara2 kita yg dah pergi meninggalkan kita...

Neeza Shahril said...

Abg arif,

I always wish I would have their heart.. sebab neeza rasa neeza tak sekuat itu..

***********************************

Kak Elle,

Innalillah.. semoga roh arwah abang kak elle tenang disana..
banyak neeza perhatikan, pasangan yang meninggal dekat dengan spouse adalah those yang rapat dengan spouse tu sendiri. neeza boleh imagine the sadness tu dan rasanya tak sanggup to face it..

***********************************

Kak Jie,

banyak pengalaman neeza kutip kak.. ramai kawan neeza kehilangan suami/isteri.. tapi neeza masih takut benda macam tu jadi pada neeza..

***********************************

Drno,

memang stressful bila ingat depressing things ni.. tapi we have to kan sebab sooner or later it will happen.. semoga kita tabah lah when the time comes.

***********************************

Kak Tie,

neeza takut nak tulis entry macam ni tapi rasa terpanggil untuk ingatkan diri sendiri..

***********************************

Nadine,

mesti kita teringatkan.. especially bila pernah tengok kawan2 kita mengalami perkara macam tu..

***********************************

Kak Ngah,

Innalillah.. semoga roh arwah kakak kak Ngah tenang disana.. saya pun sedih masa arwah nenek kesayangan pergi masa saya di US.. sampai sekarang masih mimpi kan dia..

Neeza Shahril said...

Pah,

pemergian mengejut lagi lah menyedihkan.. sebab tu akak selalu mintak supaya Allah selamatkan orang2 kesayangan akak bila mereka keluar rumah tanpa akak ataupun dengan akak..

***********************************

Noniey,

akak pun mintak gitu jugak.. kalau sama-sama pergi, tiada sape yang sedih.. selalu tengok 1 family accident and semua pergi at the same time.. orang lain lah pulak sedih kan..

***********************************

Abang Long,

betul tu.. kita datang seorang dan pergi mengadapnya juga seorang..

tapi kan, bila dah berkasih sayang didunia ni, kita dah anggap orang2 tersayang sebagai sebahagian dari diri..
bila mereka pergi tinggalkan kita, terasa macam sebahagian daripada anggota kita pergi tanpa rela...

***********************************

Yam,

memang betul Yam.. walau macam mana sekalipun, 1 kehilangan tu memang memedihkan biarpun kita tahu yang kita akan kehilangan..
akak rela meninggalkan daripada ditinggalkan..

***********************************

Liza,

betul.. memang wajib tu.. tapi sedih tu tetap ada kan..

***********************************

Intan,

bagi orang tak pernah alami mungkin boleh kata, dah mentally prepared.. tapi hakikatnya bergantung pada individu.. macam akak, akak tak rasa mudah untuk akak hadapi.. :(

Shima said...

huhuhuhu....napa sedih sangat entri kakok kali ni..kalau dfikirkan..mmg akan mghantui kita..sbb kita jenis yang ssh nk terima kenyataan.semoga Allah bagi kita kekuatan bilamana "tiba saat itu"...

Wanpetunjuk said...

Salam akak....Sedih sungguh baca entry akak kali nih...sebak dan sayu...takut juga bila menghadapi saat begitu...

Spt mana yang akak tulis dalam entry itu...begitulah yang dayat fikirkan...dayat nak pergi dulu sebelum org yang dayat syg tinggalkan kita...rasa tak mampu nak menghadapi saat sebegitu...apa2 pun sy bersetuju dengan akak...sabar adalah jalan yang terbaik...

Sesungguhnya Allah akan terus menguji tahap keimanan ummat manusia...Allah maha adil...apa yang sudah terjadi dan akan terjadi adalah berhikmah...

Neeza Shahril said...

Dik,

lama doh kakok fikir benda ni cuma tok tulis aje.. jadi jangan lah pelik pulok hehee..
tapi memang sedihkan.. kakok rela pergi dulu daripada tengok orang yang kita sayang pergi..

***********************************

Dayat,

betul Dayat.. Allah maha adil..
sedih di hati akan tetap ada kan..

macam Dayat kata.. akak pun lebih rela pergi dulu.. sebab terlalu sedih rasanya untuk tengok pemergian orang2 tersayang...

tapi kalau ditakdirkan jua, semoga kita tabah kan..

miss cloudy said...

alamakk... my bf kerap gak ngadu sakit kepalaa...uwaaa...

KakNi said...

Apa lg nak buat, sabar dan redha, mmg kita tiada kuasa utk buat apa2 pun, hanya ketentuan Allah semuanya... berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul nya...

chekgu Bani Hassim said...

kalau akak pi dulu, nnti abg carik lain...
sbb sunyi...
tp kalau abg yg pi dulu, snggup isteri tinggal sorg2...

kite cume merancang, ajal maut jodoh semua ditanganNya...
kite kene bersedia je...

Zahraa George said...

'bila tiba saat itu' pasti akan muncul..
cuma masa menentukan..
as pun macam akak,tak boleh nak terima kalau orang yang kita sayang pergi dulu..
camanalah kalau 'bila tiba saat itu'...
yang pasti saat itu akan tiba jua :(

Neeza Shahril said...

Miss cloudy,

mungkin dia sakit kepala sebab nak kawin cepat tu... hehee..

***********************************

Akuni,

betul tu.. orang memandang boleh bagi cadangan macam2 tapi hati yang menerima, Allah saja yang tahu..

***********************************

Chekgu,

akak tak kisah kalau dia cari lain lepas akak pergi sebab akak dah tak tau apa yang jadi di sini lagi.. tapi memang ramai wanita selepas kehilangan suami, tinggal seorang.. tak kawin lagi..

***********************************

As,

memang ia akan tiba.. cuma akak harap, akak tak nak kena tinggal.. sedih sangat.. kena tinggal pergi saudi pun dah sedih.. ini pulak untuk forever kan..

hidayah said...

kak neeza..
kita ni berfikiran serupa rupanya dlm bab2 ni... saya dari dulu samai sekarang, selalu mintak pada Allah, kalau boleh biarlah saya yg pergi dulu daripada ahli keluarga lain... sbb saya takut tak leh nak hadapi kenyataan dan takut tak sekuat yg disangkakan... kekadang tu selalu fikir, saya ni kalau ditakdirkn pergi dulu, dah terbalas ke jasa2 mak n ayah saya, adakah saya dah jlnkan tanggjwb saya sbg isteri n anak yg baik? huhu... kesimpulannya... saya byk berfikr ttg perkara2 yg kak neeza menion dlm entry ni

Neeza Shahril said...

Hida,

kalau dibagi pilihan, tentu kita nak meninggalkan daripada ditinggalkan.. betul tak? tapi takdir Allah hanya Dia yang tahu.. semoga kita pasrah. Kita cuma mampu berdoa kepadaNya..
kalau dapat pergi sama2 lagi bagus kot :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin