Rajin-rajin lah click ya :)

Friday, December 11, 2009

No 'magic'... sorry!


I can't sleep. I slept quite late last night and woke up almost every hour. I guess it was the maxwell house. Usually, I was okay after drinking even a few cups of coffee but not this time. The age may be. What I could take in the past is no longer could. The food too. I have to be more careful in choosing what to eat, which I think I've been neglecting them still ;). That's not what I want to write about. At least, not in this entry.

What is magic? To me, magic is miracle. It would also mean something weird or unlikely to happen in a normal circumstances. Benda pelik-pelik yang tak biasa berlaku is magic.

In the past... dulu... and I think now is still the same kot.. heheh... I loooovvveeee to hear / listen / read about magic stories of people yang baru balik dari Mekah, haji lah especially. Cerita macam, 'tengah duduk kat depan kaabah, tetiba ada sorang pakcik tua tegur.. lepas tu dia hilang..' seronok sangat Neeza dengar. Memang ditunggu-tunggu cerita macam tu.. :).

Same thing bila Neeza balik dari Mekah baru ni. Ada yang tertunggu-tunggu cerita magic tu. Neeza pun puas fikir. Ada ke takde. Macam takde. Jadi, sorry lah to anyone yang expect cerita-cerita ajaib tu sebab I've got no story. Mungkin other friends ada.

Kalau kita takde cerita magic, apa maknanya? Entahlah! Neeza pun tak tahu apa maknanya... Anyway, perlu ke ada cerita magic setiap kali orang balik dari Mekah? Kalau ada cerita best memang lah seronok. Macam ada sorang kawan Neeza dulu. Dia cerita husband dia kesejukan. Selepas solat, ada somebody bagi sejadah kat dia and sejadah tu betul2 macam shawl. Lebih kuranglah kot cerita tu. Neeza pun dah lupa banyak. Tu kalau magic yang best lah. Yang tak bestnya macam-macam jugak. Contohnya, sampai saja di Mekah, orang tu tak dapat tunaikan ibadah sebab dapat sakit mengejut yang tak disangka-sangka.

People like to 'give' interpretation pada magic stories ni. Pada yang sakit tu, mereka kata, "banyak sangat dosa lah tu.. sebab tu sakit dan tak dapat buat ibadah". Ada pula yang berkata, "nampak sangat ibadah tak diterima..". Bagi yang ada cerita menarik pulak, orang akan kata, "bertuah dia kan... Allah sayang dia tu..". Yang last tu Neeza suka dan memang sepatutnya kita cakap macam tu. Bagi statement 1st and 2nd tu, kalau boleh elakkanlah. Ini nasihat untuk diri sendiri tau. Jangan lah pulak ada yang terasa sebab ianya tak ditujukan kepada sesiapapun kecuali diri ini sendiri.

Anything happen to us, hanya Allah yang tahu sebab dan akibatnya. No one except him. Bagi yang mengata ni, mereka tak menambahkan dosa ataupun pahala sikitpun pada yang di kata. Errr.. mungkin mereka menambahkan pahala lah kot sebab setiap kali kita mengata orang, pahala kita akan dibagi pada orang yang dikata. Seronoknya kan :).

Perjalanan haji yang smooth dan tiada masalah besar tidak juga bermakna haji seseorang itu mabrur. Mabrur atau tidak, Allah yang tentukan. Kita hanya mampu berdoa kepada Allah agar haji kita mabrur. The final say is still on Him.

Kenapa Neeza tulis semua ni? Sebab Neeza teringat masa dulu, Neeza takut untuk menunaikan rukun Islam kelima ni sebab takut akan dapat 'balasan cash' dari Allah di tanah suci. Ada orang kata, 'biarlah buat dosa puas-puas dulu... dah tua esok baru bertaubat. Baru pergi haji'. Memang ada. Tapi, berapa ramai yang kita tengok mati pada usia muda? Kalau kita baca news, rasanya lebih ramai yang meninggal di usia muda daripada di usia tua.

Kalau niat kita ikhlas, mohonlah doa kepada Allah, agar dipermudahkan perjalanan kita. Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Yang tu setiap orang kena yakin.

Teringat pulak cerita yang Neeza baca semalam di satu laman web. Ada sorang celebrity tu menangis sebab ada orang doakan dia jadi anjing depan kaabah (kisahnya, celebrity ni pergi menunaikan umrah). 'Bagusnya' orang yang mintak macam tu kan. At least celebrity tu dah pun jejakkan kaki di Baitullah. Kita yang dok mengata tu, ada ke peluang untuk kesana?

Sama-samalah kita ingat mengingati sesama Islam... InsyaAllah...

13 comments:

cheryna zamrinor said...

sha sama macam kak neeza. kalaulah tiba2 kat mekah kena balasan..masya-Allah...takutnya!!!

tp kan, kat mana2 pon ada balasan. musim haji aritu astro banyak program haji. lepas tu, sha terdengar ustaz cakap,

"apa yang berlaku di sana itu rezeki"

magic tak magic...benda keliling kita...kebesaran Allah semuanya, kita sendiri pon magic juga kan kak neeza?

nadinezuharra said...

Tuhan itu Maha Adil.. apa yang terjadi itulah yang sebaik2nya utk diri kita. Jika ianya bagus,maka ia rezeki yang diberkati,dan kalau sebaliknya pula,pasti ada hikmah yang tersembunyi. Wallahua'lam

Ainur68 said...

Everyday is a magic to me! Hehehe =))

Sally said...

Salam Neeza,
moga telah beroleh haji yg mabrur ya..ntah bila pula turn Sally..

magic or no magic,as long as the haj was performed with the utmost sincerity that count the most..ntah la ni opinion Sally je..mmg dah jd trend kan org blk buat hj ade je cerita magic yg berlaku d sana..wallahua'alam..

Abang Long said...

Wahai Neeza. Kita tidak perlukan 'magic' untuk hidup. Betul, hanya Allah sahaja yang berkuasa untuk memberikan haji mabrur kepada sesiapa yang diingini olehNYA. Tetapi sebagai HAMBA ALLAH yang hina, dhaif. Suami saya tidak pernah lupa untuk berdoa supaya Neeza dan suami mendapat keberkatan dan haji yang mabrur. Syukur Alhamdulillah, Neeza dan suami telahpun selamat. Syukur Alhamdulillah.

:: Leeza Joe :: said...

mebe org yg suke nak th "magic" tu suke bc buku mastika kot...
nak tahu ade magic atau tak...kene perlu alami sendiri pengembaraan haji....wallahualam...

Zahraa George said...

kadang-kadang magic nih boleh diterima akal..
tapi kadang-kadang boleh ker??betul ker trick jer??

Lollies said...

May Allah grant you hajj mabrur. Tak tau pun earlier that you went. :)

maza said...

huhuhu

mujur juga tiada magic.. kalau ada, takut ada yg terperanjat dan demam!

huhuhu

apa2 hal pun, syukur neeza dan keluarga telah salamat.. alhamdulillah...

cikMilah said...

Alhamdulillah.. sesuatu yang Allah beri ada sebabnya kan.. begitu juga sebaliknya...

en_me said...

no magic kannns..

Kaktiny said...

setujuuu....

salam maal hijrah..
tutup buku lama.. buka buku baru..

semoga tahun mendatang lebih ceria dan sentiasa dirahmati Allah hendaknya.. amiinn...

Edira Azreen said...

dira paling setuju dgn pdpt kak neeza ttg penyakit yg diturunka ALLAH kepada hambaNya bila ke Makkah adalah rezeki,penyakitkan penghapus dosa.Cuma x brp suka n x leh tutup mulut org yg suma judge sdri tiap dugaan yg diturunkan ALLAH adalah kerana balasan....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin