Rajin-rajin lah click ya :)

Saturday, February 27, 2010

Fikir positif, hidup sihat :)

Memula, kena sapu sawang sikit. Berhabuk-habuk blog ni lama kena tinggal. Kesian... tuannya sibuk kat fb. Makanya, blog ni jadi macam habis madu sepah dibuang. Kalau tak kena pepatah ni, biar je lah. Who cares? *wink*

Semenjak dua menjak ni, banyak benda yang terjadi. Of course lah kan. Life is not idle. Kalau ianya idle maknanya, I'm not here lah. There's always happenings in my life. Terlalu banyak nak dicerita but I'm gonna cerita all of them here.

What I wanna write today is about berfikir positif. Ya, saya menggunakan bahasa campur, rojak atau apa-apa sajalah. Should I stick to bahasa or English. Both pun boleh lah. I like it that way.

Bila something bad happen to us, kita akan cari sebab dan punca. Selalunya kita salahkan itu, ini, dia dan mereka. Jarang sekali kita kata, ini salah saya. Saya lah penyebab ini berlaku. Amat jarang pula kita kata pada diri kita, Alhamdulillah, perkara lebih buruk mungkin berlaku. Syukur pada Allah s.w.t.

My readers yang tinggal dah tak seberapa, please be reminded that I am writing for myself especially. I am talking to me because this is like my diary - though others can read too :).

Bukan setakat muhasabah diri, Islam menggalakkan kita selalu bersyukur dan bukannya mengeluh. Apatah lagi menyalahkan orang lain diatas apa yang berlaku pada kita. Bila kita salahkan orang, kita seolah-olah mengatakan, "I am good, others are bad". Betul ke tu? Diri kita baik sangat? Mulia sangat? Perfect sangat? sampai kita tak nampak langsung salah kita.

Ya, Neeza selalu juga menyalahkan orang sebab itulah nasihat ini sangat berguna untuk diri Neeza sendiri.

Cuba kita pesongkan sikit dan berfikir positif. Kita tak akan pening kepala nak fikir. Terima saja dengan redha dan perbaiki kelemahan sendiri. Bare in mind yang kita tak boleh ubah orang lain. Nak nasihat orang lain pun kena tengok juga. Kalau dia jenis yang tak terima nasihat, tak pasal-pasal kita balik yang kena. Jadi, we should concentrate on ourselves instead of others.

Life is good without problem. So, why should we find one? ;)

3 comments:

silversarina said...

Kadangkala akak ni ada jugak yang suka fikir negatif , hati masih jahat ... kena banyak lagi belajar didik jiwa ni agar berfikiran positif selalu demi kebaikan diri sendiri jugak InsyaAllah .

aNIe said...

Neeza...akak suka berfikiran positif...sebab bila kita berfikiran positif...hati jadi tenang...tp ade juga masa2nya bila rasa down...fikiran kita ikut down...Thanks neeza kerana sama2 mengingatkan

Neeza Shahril said...

Kak RIna,

bukan akak saja tapi neeza juga. Sebab tu neeza tulis entry tu, nak nasihat diri sendiri. Bila baca apa yang ditulis sendiri, rasa pedas sikit hehe..

Kak Anie,

sama lah kita kak. Sama-samalah kita ingatkan diri kita and ingat Allah.. InsyaAllah kita akan tenang selalu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin